Jeg har begået en fejl.
En hel del faktisk. Men denne her er lidt ekstra pinlig.
Fejlen har formentlig har kostet mig flere tusinde kroner. Hver måned.
Jeg siger ikke, at du begår samme fejl. Men jeg kan se, at der er mange der gør.
Nu skal du høre, hvad min brøler gik ud på.
Da jeg i 2016 sprang ud som selvstændig journalist og tekstforfatter kastede jeg et blik på min hjemmeside. Den var egentlig fin nok. Min mor havde lavet den. Og det lyder måske som en dårlig ting, men det er det ikke nødvendigvis. Min mor var faktisk ret skrap til det der html. Tilbage i 2007. Da hun lavede den.
Med andre ord: Min hjemmeside trængte til en opstramning. Nej, lad mig bare sige det som det er: Den skulle laves helt om fra bunden.
Som kommunikationsmedarbejder havde jeg arbejdet med diverse cms-systemer – altså de systemer, som man i dag kan lave hjemmesider med. WordPress, Umbraco og hvad de ellers hedder.
Så jeg tænkte: Jeg kan snildt smække en hjemmeside sammen. Og så slettede jeg min gamle hjemmeside. Vupti – så var den væk.
Problemet var bare, at jeg fik ret travlt med det samme som selvstændig journalist og tekstforfatter. Når jeg havde fem minutter satte jeg mig ned og kiggede på WordPress. Jeg fik da også lavet et banner. Og lidt tekst.
Men så gik der en måned, hvor jeg igen ikke fik kigget på min hjemmeside. Og imens gled jeg længere og længere ned ad Googles hukommelse. Og pludselig var der gået halvandet år.
Nu tænker du måske: Hold op, Katrine, det var dumt. Men det kunne jeg da aldrig finde på. Se selv, jeg har en hjemmeside. En flot en endda.
Tillykke med det. De fleste virksomheder har heldigvis en hjemmeside. Mange af dem er rigtig flotte, og nogle af dem er endda søgeordsoptimerede.
Hvad mange virksomheder derimod ikke bruger penge på er at bruge deres gode historier til at komme ud med deres budskaber. Og det er faktisk det samme.
Gode historier skaber relationer til dine kunder. De giver identifikation. Når de bliver fortalt på den rigtige måde, skaber de tillid. Dine kunder lærer dig og din virksomhed at kende. Tillid gør, at de vender tilbage igen og igen, når de har brug for det du tilbyder.
Du ved det sikkert godt. Du skulle skrive nyhedsbreve og dele dine gode historier på de sociale medier, fortælle dem til pressen og bruge dem i dine brochurer. Og dermed skabe relationer med eksisterende og nye potentielle kunder. Men hey, du har travlt. Tiden nærmest spurter af sted. Og imens kan du nærmest se pengene flyve ud af dit vindue.
Jeg kan afsløre for dig, at jeg endte med at få hjælp af en professionel hjemmesidesnedker. Webudvikler hedder de vist i dag. Jeg kunne næsten mærke en kampesten falde fra mit hjerte, da jeg med sindsro kunne lægge ansvaret over til WebWoman.
Det samme kunne alle de som hver måned uden at gøre noget lader pengene flyve forbi kontoen. Få en professionel tekstforfatter/journalist til at hjælpe dig med at skrive din virksomheds gode historier – og få dem ud på de kanaler, hvor andre mennesker vil dele dem.
Og så koncentrer dig om det du er god til, som en bank tidligere sagde. Det gør jeg. Og teksterne til min hjemmeside har jeg selvfølgelig skrevet selv. Jeg er trods alt tekstforfatter.
Vil du have hjælp til at skrive dine gode historier? Så ring til mig på tlf. 50466082