For snart 20 år siden begyndte jeg på journalistuddannelsen. Siden jeg var 11 år, havde jeg drømt om at blive journalist. Drømt om, hvordan mine gode historier ville komme til at ændre verden.
Måske ville jeg afsløre et kæmpe miljøsvineri, som væltede regeringer. Jeg ville afdække, hvordan mennesker på samfundets bund blev dårligt behandlet. Og de ville få bedre vilkår.
Jeg var lige ved at revne af stolthed og kunne ikke vente med at komme i gang.
Hvor de gode historier skulle komme fra, havde jeg til gengæld ikke skænket en tanke. Og stor var min overraskelse, da jeg sammen med 70 andre håbefulde journalistspirer blev sat til at finde historier.
Finde dem? Hvordan skal jeg finde gode historier, tænkte jeg frustreret.
Det samme oplever jeg hos de fleste af mine kunder. De har ingen idé om, at de sidder på en guldgrube af historier i deres virksomheder.
Gode historier, som de kan bruge til at blive synlige i forhold til deres målgruppe.
- I nyhedsbreve
- I pressemeddelelser
- Via sociale medier
- Brochurer
- Osv.
- Osv.
Men det kan du lære. Lige som jeg lærte det.
For journalister kan nogle tricks, som du kan gøre efter.
Siden jeg for første gang stod i den barak, hvor Syddansk Universitets spritnye journalistuddannelse midlertidigt holdt til, har jeg fundet gode historier alle mulige steder. Historier, som ikke har væltet regeringer, men som har hjulpet virksomheder og organisationer med at blive synlige overfor deres målgruppe. Og du kan gøre det samme.
Hvis du tager udgangspunkt i journalisternes nyhedskriterier, er du allerede godt i gang.
Journalister vurderer historier efter aktualitet, væsentlighed, identifikation, sensation og konflikt.
Aktualitet
Sker der noget særligt i virksomheden lige nu – eller snart?
Væsentlighed
Hvis det der snart sker er, at I lancerer et nyt produkt, så er det vigtigt at tænke på væsentlighed. Måske du – forhåbentlig – mener du, det er verdens vigtigste og dermed væsentligste produkt. Men du kan godt selv høre det ikke? Ingen mennesker vil på forhånd have samme interesse for dit produkt.
Når du vurderer en histories væsentlighed, er det vigtigt, at du sætter dig i målgruppens sted.
Løser dit produkt et problem for din målgruppe – så er det måske i virkeligheden problemet du skal fokusere på – og blot lade dit produkt have en lille bitte birolle i historien. Måske skal det ikke en gang nævnes, men blot det at du fremtræder som en vidensperson på området vil brande dig og din virksomhed – og dermed også dit produkt. Og du undgår at optræde som sælger-Helge.
Her kan du for eksempel se, hvordan to mænd bag bogen Verdens bedste kur bruger deres emne til at få rigtig god omtale i Alt for Damerne.
Identifikation
Det er nok min yndlings. For vi mennesker er sociale dyr, som sammenligner og identificerer os med andre mennesker. Vi skaber relationer, og relationer skaber tillid. Og tillid er noget af det vigtigste, før et menneske gennemfører et køb.
Mennesker er i alle virksomheder. Tænk på dine kolleger eller ansatte. Er der nogen, der har en særlig historie? Se for eksempel denne historie: https://www.bt.dk/danmark/er-han-danmarks-bedste-medarbejder-moedte-ind-paa-sin-fridag-for-at-saelge-kaelke-
Hvor god en historie er det ikke for Fætter BR?
Ofte behøver det ikke at være så usædvanlige historier. De lokale medier elsker at bringe navnestof om for eksempel nye medarbejdere. Det er godt stof.
Også på de sociale medier giver det god mening, at bruge gode historier om medarbejderne. For eksempel om medarbejderen, som cykler 30 km. på arbejde hver dag i al slags vejr. Ham som har købt kage. Hende som fik blomster af en kunde. På den måde bliver I til andet end et upersonligt firma for målgruppen. De føler, at de kommer til at kende jer.
Og så er der jo alle de mennesker, som er jeres kunder. Hvordan har I hjulpet jeres kunder? Hvilken forskel har I gjort for dem. Tro mig, der er en guldgrube af gode historier ved jeres kunder. Og de kan bruges i brochurer, på hjemmeside, på sociale medier. Ja, næsten alle steder.
Sensation
Sensation lyder så sensationelt – og de bedste historier er da også, når postbuddet bider hunden eller prins Harry bliver forlovet. Men mindre kan også gøre det. Sensation er det uventede eller usædvanligt.
For eksempel har jeg ikke tal på, hvor mange historier, jeg har hørt om, hvor stressende det er at være selvstændig.
Journalisten har lavet en artikel om en lille frisørsalon, fordi frisøren fortæller, at hun kun trives som selvstændig. Fordi det er usædvanligt.
Konflikt
Konflikt-kriteriet vil jeg råde dig til bare at se bort fra. Journalisterne elsker det. Men det er sjældent flatterende for virksomheder og organisationer at få spotlys på konflikter.
Du er omringet af gode historier
Jeg fik aldrig væltet regeringer og kun afsløret helt små skandaler i mine år som journalist på JydskeVestkysten. For jeg fandt hurtigt ud af, at det er sjovt at hjælpe virksomheder og organisationer med at finde og bruge deres gode historier.
Jeg ved ikke, om jeg dengang for 20 år siden havde regnet med, at de gode historier bare ville dumpe ned fra himlen. Det gør de ikke. Men når du først har redskaberne i orden, kan det faktisk føles sådan. Du er omringet af gode historier. Bare se at komme i gang.